Friday, 29 March 2024
Kampung A Relevant Life Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan [JPKK] -KENYATAAN MEDIA
Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan [JPKK] -KENYATAAN MEDIA PDF Print E-mail
Written by admin   
Wednesday, 08 September 2021 14:35

 

PROSES PEROLEHAN TENDER KONTRAK BANGUNAN KERAJAAN MESTI DITAMBAH-BAIK DEMI KESEJAHTERAAN PEKERJA

1. Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK) menggesa kerajaan untuk segera memperbaiki sistem perolehan tender kontrak bangunan kerajaan, seperti perkhidmatan keselamatan dan kebersihan di sekolah dan hospital.

2. Dalam sidang media kami pagi ini, kami bentangkan hasil kajian kami yang bertumpu terhadap masalah ketelusan (transparensi) & akauntabiliti yang sangat berleluasa dikalangan penerima tender kontrak khidmat-khidmat sokongan ini.

3. Terlalu banyak syarikat yang beroperasi di sekolah kerajaan melanggar undang-undang menindas pekerja dengan tidak memberi gaji minimum, cuti tahunan & cuti sakit, dan terus beroperasi tanpa dikenakan sebarang tindakan. Ada juga syarikat yang terus mendapat tender berulang kali walaupun banyak rekod aduan pekerja dikemukakan.

4. Kajian kami mendapati beberapa syarikat di sekolah berkait rapat dengan ahli politik & maklumat latar belakang syarikat sukar diperiksa dari SSM, malah terdapat juga  syarikat yang tidak melaporkan audit ke SSM.

5. Masalah yang dialami pekerja pembersihan di hospital juga berpunca dari kekebalan kontraktor yang datang dari masalah akauntabiliti & ke-tidak-telusan. Salah satu punca nya adalah sebab & informasi penerima tender dilindungi disebalik Akta Rahsia Rasmi 1972.

6. Untuk laporan penuh yang memperincikan maklumat salahlaku syarikat, kaitan diantara syarikat-syarikat dengan ahli politik, dan kelemahan proses perolehan tender, ia boleh dimuat-turun dari laman web kami https://jpkk.org/penyelidikan/

7. Dengan itu, kami gesa kerajaan untuk segera ambil-langkah berikut untuk pastikan kebajikan pekerja barisan hadapan ini terjamin;

i) Sebelum Pemberian Tender
a) Senaraihitamkan syarikat bermasalah/ berkaitan ahli politik.
b) Syarikat Sdn Bhd & GLC sahaja dibenarkan mohon tender
c) Senaraihitamkan syarikat yang disumber-luarkan (subkontrak)
d) Tetapkan cagaran/bon sekitar RM200,000-300,000 dalam kes salahlaku

1. Cagaran digunakan untuk bayar gaji/elaun pekerja
2. Cagaran dilupuskan dalam kes rasuah

ii) Semasa Pemberian Tender
a) Kawal aktiviti Jabatan Urus Setia Perolehan
b) Pantau perlantikan ahli lembaga & pengarah Jabatan ini.
c) Periksa latar belakang supaya tiada lantikan politik.
d) Libatkan agensi luar seperti NGO & kesatuan buruh dalam proses penilaian.
e) Sebab pemilihan & penolakan pemohon mesti diberitahu umum.

iii) Reformasi Undang-Undang - Mansuhkan perlindungan maklumat pemohon di sebalik Akta Rahsia Rasmi 1972
a) semua maklumat mesti dedah kepada umum

iv) Reformasi Institusi
a) Kuasa Pendakwaan Ketua Pengarah SPRM mesti dibebaskan dari pengaruh peguam negara.
b) Lantikan Ketua Pengarah SPRM juga mesti melalui proses pengundian & hanya boleh dilucutkan jawatan oleh YDPA Agong.

v) Hak Pekerja seperti yang termaktub dalam Akta Kerja 1955 mesti disertakan dalam klausa tender & diwajibkan untuk memastikan hak pekerja terjamin.

vi) Reformasi selepas Pemberian Tender
a) Bentuk jawatankuasa audit yang terdiri daripada NGO & Kesatuan Buruh untuk audit prestasi kontraktor, untuk pastikan tender tidak diberi kepada syarikat yang tidak layak & mencurigakan.

Kami akan mengutarakan hasil kajian & cadangan pembaharuan kepada ahli-ahli parlimen, kementerian- kementerian berkenaan termasuk Sumber Manusia & Kewangan, dan juga pihak SPRM untuk siasatan lanjut.

Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK)
D-3-33, Block D, 8 Avenue Business Centre, 8, Jalan Sungai Jernih 8/1,
Petaling Jaya, Selangor
Tel: +60 110767989
Emel: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Laman Web: jpkk.org

 

Comments
Search RSS
Only registered users can write comments!
Last Updated on Wednesday, 08 September 2021 14:44
 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.